twitter
rss

Pendekatan pengajaran KVK.
Kebiasaannya sebelum mengajar KV KVK,  saya akan memperkenalkan KVK (akhiran m, n, r, k, l, s, t, p).  Kaedah yang paling murid suka ialah menyanyi sambil melakonkan watak.  Pengajaran perlu melibatkan murid untuk mengelakkan suasana mengantuk. Panggil murid untuk menyanyi lagu seperti di bawah dengan bantuan murid.

Contoh:
sebut suku kata KV dahulu dan bunyi konsonan yang ingin diajar.
lalalaaaaaaaaaaaa…….r (bunyi rrrrrrrr- beri penekanan kepada bunyi huruf “r”)  = lar
bababaaaaaaaaa…..…m(bunyi mmm- beri penekanan kepada bunyi huruf  “m”) = bam
cacacaaaaaaaaaa…… t (bunyi teh- beri penekanan kepada bunyi huruf  “t’)  = cat

Apabila murid sudah kuasai sebut atau boleh eja dengan lancar, murid dilatih menulis KVK dan KV KVK. 
Contoh
Guru sebut   : bar.
Murid tulis    : bar
Guru sebut   : kar
Murid tulis    : kar
Guru sebut   : dar.
Murid tulis    : dar
Guru sebut   : kobar.
Murid tulis    : kobar
Guru sebut   : akar.
Murid tulis    : akar

Kuiz menulis mengikut sebutan guru dilakukan untuk mengenalpasti tahap penguasaan murid terhadap kemahiran KV KVK yang telah diajar. Jangan lupa hadiah kepada murid yang mendapat markah paling tinggi dan beri pujian manakala mereka yang lemah terus diberi motivasi untuk lebih berusaha.  Untuk entri akan datang, saya akan cuba memasukkan lembaran kerja yang ada dalam simpanan saya. Saya ingin berpesan kepada diri saya sendiri dan rakan-rakan agar sentiasa mendoakan kejayaan anak-anak murid kita, semoga doa kita dimakbulkan olehNya, aminnnn.


0 komen:

Post a Comment